Tips til succes med din DivaCup

Vær social. Del gerne.. Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Der var ikke nogen der forventede at du kunne cykle første gang du satte dig op på en cykel.

På samme måde, skal man også lige finde teknikken, når man tager sin DivaCup i brug. Nogen har den lige med det samme, andre skal bruge op til måske et par menstruationer på det. Så snart du har fundet fidusen, vil du ikke skænke det en tanke fremover. Jeg anbefaler at du evt. benytter et trusseindlæg de første par menstruationer, så du undgår uheld indtil du har helt styr på det.

Alle kvinde kroppe er unikke og specielle i deres form og blødningsmængde. Vær opmærksom på at det som måske virker godt for din veninde ikke nødvendigvis gør det for dig. Prøv dig frem og glæd dig over alle de fordele der snart afslører sig og gør dit liv meget nemmere.

Følgende er nyttige tips til at hjælpe dig med at få styr på sagerne med din DivaCup:

  1. Læs din brugervejledning der fulgte med din DivaCup
  2. Husk at vaske dine hænder forud for at du indsætter eller tager din DivaCup ud
  3. Vask din DivaCup med varmt vand og evt. en mild ph venlig sæbe eller en intimsæbe
  4. Læg koppen helt ned til vandret (pegende mod halebenet og ikke op i kroppen) når du indfører den, for at følge skedens naturlige vinkel. Og den skal kun lige indenfor – modsat tamponer
  5. Efter indsættelsen, så tjek at koppen har foldet sig helt ud (grib om bunden og drej på koppen og roter den). Du kan også trykke på indersiden af skeden med en finger, for at give plads til at koppen kan folde sig ud
  6. Knibeøvelser vil hjælpe dig med at holde DivaCup’en på plads og forhindre at du evt. lækker
  7. Når du skal have din DivaCup ud, vil du først opleve at den er lidt sej at hive i. Det skyldes et undertryk som du skal bryde. Husk at skubbe med dine mavemuskler ligesom hvis du er på toilettet og grib om stilken med 2 fingre og hiv forsigtigt ud. Så snart du kan få fat om bunden af koppen, trykker du med den ene finger på siden af koppen og bryder forseglingen, så er den nem og lige til at hive ud.
  8. Fumler du med at indsætte eller udtage din DivaCup, er det vigtigt at du ikke panikker, da det får dine muskler til at trække sig sammen og gør det besværligt for dig. Er det blevet besværligt, så tag f.eks. en kop te eller gå en tur og vend så tilbage til formålet. Du kan også altid ringe til kundeservice på 51 90 33 15 og få fif og vejledning
  9. Suppler med et trusseindlæg de første par måneder, så du er sikret mod uheld indtil du får styr på det
  10. Hvis koppen lækker, er den enten ikke indsat korrekt, den er ikke blevet roteret/har foldet sig ud, den er ikke indsat i den korrekte vinkel (vandret) eller dine bækkenbundsmuskler har brug for at blive styrket med knibeøvelser

 


Knibeøvelser
Knibeøvelser eller bækkenbundsøvelser er øvelser som mange kvinder bruger for at styrke de muskler, som bla. holder DivaCip’en på plads. De er især nyttige efter fødsler eller jo ældre man bliver og vil gavne enhver der bruger en DivaCup også. Det bedste er at de kan laves hvor som helst, når som helst – i bussen, på arbejdet, under madlavning, under tandbørstningen osv.

”Mange laver himmelvendte øjne når de bliver anbefalet at lave knibeøvelser,
men min erfaring er, at der faktisk ikke skal så meget til,
før man kan mærke et resultat, når man bruger en DivaCup.”
Jasminikka

For at lave disse øvelser, skal du først have føling med hvad det er for nogen muskler vi taler om. Prøv f.eks. at ”klippe din stråle over” når du sidder på toilettet. Musklen du bruger til at starte og stoppe strålen er den/dem du skal træne.

En simpel øvelse, er at stramme dine bækkenbundsmuskler og holde dem i 3 sekunder og derefter slippe dem. Gentag øvelsen så mange gange du ønsker. Du kan også udvide med at holde så længe som muligt, før du slipper.

Få tip til øvelser her på www.knib.nu eller gå all-in og meld dig til deres 21 dages email program – det er helt gratis